Miło Cię widzieć!

Ładowanie strony

O projektodawcy

TEATR FIGUR KRAKÓW

TEATR FIGUR KRAKÓW

Kraków

Teatr Figur Kraków (TFK) został założony w styczniu 2007 roku. Głównym obszarem działalności artystycznej jest nowoczesny teatr cieni oraz pedagogika teatru. W ciągu 8 lat działalności TFK zrealizował 14 premier, wziął udział w kilkudziesięciu festiwalach teatralnych, w tym tak prestiżowych jak Festiwal Sztuki Lalkarskiej w Bielsku-Białej, Światowy Festiwal Teatrów Lalek UNIMA w Chengdu, Boska Komedia w Krakowie; występował w Lipsku, Moskwie, Brnie, Waszyngtonie, Albuquerque, Seulu, Pekinie, Tajpej, Bagdadzie i in.

Napisz wiadomość do Projektodawcy

9335 PLN z 9000 PLN

65 Wspierający

Udany! Cel osiągnięty

103%

Model finansowania: "wszystko albo nic". Aby otrzymać środki, projekt musi osiągnąć minimum 100% finansowania do 17.12.2014.

KRÓL MACIUŚ PIERWSZY – premiera spektaklu

O projekcie

KTO?
Teatr Figur Kraków (TFK) – czyli niezależny, objazdowy teatr lalek, który wyspecjalizował się w technice teatru cieni. Mieszkamy w Krakowie, gramy na całym świecie (występowaliśmy m.in. w Waszyngtonie, Albuquerque, Seulu, Tajpej, Bagdadzie, Moskwie). Nasz ostatni spektakl „Mglisty Billy”, w zeszłym sezonie, otrzymał trzy nagrody na międzynarodowych festiwalach. Na Światowym Festiwalu Sztuki Lalkarskiej w Chengdu otrzymaliśmy główną nagrodę w kategorii „kreatywność”. Kiedy nie gramy spektakli, robimy warsztaty z dzieciakami, dorosłymi, prowadzimy akcje teatralne ze społecznościami lokalnymi (mieszkańcami wiosek, osiedli, ulic).

CO?
Spektakl „Król Maciuś I” to historia dorastania. To opowieść o mierzeniu się z własnymi słabościami, pogonią za marzeniami i konfrontowaniu z porażką. W świecie, w którym obowiązuje terror uśmiechu i przymus sukcesu sprawdzamy, co będzie, jeśli wszystko NIE będzie dobrze? Jeśli zrobimy błąd? Co będzie, jeśli przegramy? 

A PO CO?
To pytanie można odnieść do dwóch kwestii – po co robimy ten spektakl i po co robimy teatr. 

Opowiadamy historię Maciusia, bo dotyka dwóch ważnych tematów – pojęcia „dorosłości“ oraz kondycji współczesnego świata.

Kultura dziecięca i młodzieżowa nie traktuje dojrzałości jako wartości. Dorośli są zajęci sobą i swoją pracą. Dorośli to wrogowie – nic nie wiedzą, nic nie rozumieją. Życie kończy się po dwudziestce. Odpowiedzialność, pracowitość, mierzenie się ze światem, a przede wszystkim umiejętność znoszenie porażek, to nie są modne tematy. Historia Maciusia jest pretekstem do tego, aby opowiedzieć o świecie, który nie jest jednoznaczny, w którym podejmujemy złe decyzje i ponosimy tego konsekwencje. Co wcale nie musi oznaczać końca świata, natomiast musi – zmianę planów. 

Teatr Figur to teatr obrazkowy. Ktoś mógłby powiedzieć – więcej niż rysunek, mniej niż film animowany. My o sobie mówimy, że robimy teatr analogowy. Z tektury, drutu, taśmy, cięty nożyczkami, świecony ręcznie robionymi lampami. Żadnych projektorów multimedialnych, reflektorów ledowych, zapadni. Równocześnie jesteśmy przekonani, że to teatr bardzo współczesny – odpowiada na pytania zadane dzisiaj: o model wychowania dzieci, o pamięć miejsc, o to jak poradzić sobie ze śmiercią, kiedy wydaje nam się, że jesteśmy tak wszechmocni.

GDZIE I KIEDY?
Premiera odbędzie się 28 listopada 2014 roku w Krakowie, na scenie Teatru Barakah przy ul. Paulińskiej 28, o godz. 18.00.

NA CO PREZNACZYMY PAŃSTWA DOTACJĘ?
Przede wszystkim – na produkcję scenografii. Żeby sprawnie opowiedzieć historię Maciusia musimy przygotować kilkadziesiąt lalek. Większość produkcji zostanie sfinansowana z dotacji Instytutu Teatralnego, ale ona pokrywa 70% kosztów spektaklu. Druga sprawa – jesteśmy teatrem wędrownym; scenografię notorycznie przewozimy, przenosimy, trzymamy w magazynach, bardzo ważne jest wyprodukowanie wodoszczelnych, wytrzymałych opakowań na lalki i makiety. Jeśli starczy funduszy, to przeznaczymy je na opłacenie przestrzeni, w której pracujemy.

GDZIE NAS SZUKAĆ?
Nie mamy stałej siedziby – sceny. Często podróżujemy. Najłatwiej nas znaleźć tutaj: teatrfigur.pl oraz na naszym profilu FB.

ZESPÓŁ REALIZACYJNY

Dagmara Żabska – reżyserka przedstawienia; na co dzień szefowa artystyczna TFK; aktorka, pedagożka teatru, teatrolożka.


Marta Hankus – autorka adaptacji i producentka, mistrzyni w znajdowaniu dobrych, zaskakująco tanich rozwiązań i ogarnianiu nieogarnialnego; szefowa finansowa TFK, prowadzi fundację TFK.

Edyta Stajniak – autorka scenografii do spektaklu, ilustratorka, graficzka.


Agnieszka Polańska – specjalistka w zakresie teatru cieni, jak nikt inny zna się na budowie lalek cieniowych (i nie tylko).


Piotr Idziakwymyśla jak przełożyć projekt na teatr cieni, poza tym jest animatorem światła, autorem gier planszowych i scenariuszy wystaw.

Tomasz Krzyżanowski – kompozytor, na co dzień związany z Teatrem Chorea.


ZESPÓŁ AKTORSKI

Dominika Byrska –  aktorka, lalkarka; zagrała w spektaklu dyplomowym „Mały k” w reż. Pawła Passiniego oraz „Dzikie łabędzie” w reż. Jerzego Bielunasa.
 

Tadeusz Dylawerski – aktor, lalkarz, mim, pedagog teatru i cyrku; związany z TFK od początku istnienia zespołu, stale współpracuje z Małopolskim Instytutem Kultury oraz ze Staromiejskim Centrum Kultury Młodzieży.

Mateusz Wróbel – żongler, instruktor teatralny, recytator, od lat związany z działaniami twórczymi w Mostkach, współpracownik TFK przy projektach w ramach „Laboratorium Teatru Cieni”.

Model finansowania: "wszystko albo nic"

Aby otrzymać środki, projekt musi osiągnąć minimum 100% finansowania do 17.12.2014 12:12